La primera semana - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nienke - WaarBenJij.nu La primera semana - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nienke - WaarBenJij.nu

La primera semana

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Februari 2013 | Spanje, Madrid

Na ons vliegtuig bijna gemist te hebben en een kortere vliegreis dan verwacht komen wij eindelijk aan in het heerlijke Madrid, het was veel te warm voor onze winterjas dus puffend en zwetend kwamen wij aan bij het metro station. Bij de metro was geen lift en ook geen roltrap. Wij moesten dus met onze zware koffers 5 trappen op en af, wat een geploeter is dat! In de metro dacht merel dat wij aan de verkeerde kant stonden en vroeg het aan twee Chinese dames. Zij moest lachen en zei: ‘Both sides, both sides!’ Lekker slim van ons, het zal de ´jetlag´ wel zijn geweest.

Eenmaal aangekomen bij het adres van het appartement deed er een man open, je raad het al, hij sprak geen Engels. Met handen en voetenwerk kwamen wij erachter dat het niet het juiste adres was, maar 6 minuten lopen verder. Met onze koffers en een personal guide liepen wij naar het juiste straatje. Uiteindelijk geen zes maar 16 minuten lopen. In ons kleine appartement hebben wij ons een beetje proberen te settelen.

Omdat we onwijs veel honger hadden zijn we nog even op zoek gegaan naar een eettentje en hebben heerlijk te zoute frietjes gegeten. Toen we terug kwamen bij het appartement kregen wij de deur niet open. Na wat duw en trekwerk heeft Merel ervoor gezorgd dat we toch nog naar binnen konden.

Ook wilden we na al het gereis lekker douchen… Maar wij passen niet onder de douche! Hierdoor hebben we een soort van nek blessuren opgelopen. Ook stoot merel vaak haar hoofd, het plafond en de deurpost zijn beiden vrij laag. Ook is het bed te kort, dus steken onze voeten eruit, maar verder is het echt heel erg knus.

De volgende dag, zondag, hebben wij een Spaanse telefoon gekocht zodat wij mensen konden bellen om een appartement te huren. Overal op straat hangen oranje bordjes met de tekst ‘se alquila appartemento’ met het telefoonnummer eronder. We hebben heel wat afgebeld in de Mac donalds (vanwege gratis wifi zijn we daar maar gaan zitten). Helaas is in de Mac Donalds Eva haar telefoon gestolen, onwijs balen! Meteen hebben wij aangifte gedaan bij de politie, en woensdag het proces verbaal opgehaald.

Dinsdag hebben wij onze eerste schooldag gehad, en wie kwamen er te laat? Ja hoor, wij natuurlijk. Met het openbaar vervoer zijn wij op aanwijzing van een Spaanse señorita helemaal omgereisd. Gelukkig waren wij niet de enige en werd het ons niet kwalijk genomen.

De groep Erasmus studenten bestaat uit ongeveer 23 meiden waarvan er negen uit Nederland komen, twee uit Zweden en de rest van de meiden komen allemaal uit België. We krijgen de komende weken twee lessen, over het onderwijssysteem in Spanje en Spaans. Onze schooldagen zijn de komende weken van tien tot twee, heel fijn! De Spaanse les was erg leuk, door middel van rollenspel leren wij hoe je kennis met iemand kunt maken. Aankomende week gaan wij hiermee verder.

Ondertussen hebben wij de hele week alle middagen en avonden mensen gebeld en ge-gemaild die appartementen verhuren. Op donderdag is het dan eindelijk gelukt, wat een opluchting! We zijn dan ook meteen in ons appartement ingetrokken. Iedereen heeft een eigen slaapkamer en we hebben zelfs een heerlijk balkon. We love it!

Vrijdagavond zijn we op stap geweest met ‘local people’. Het is hier in Madrid heel normaal om voor het uitgaan wat drinken te halen bij een Chinees winkeltje en dat vervolgens op straat op te drinken. Wij hebben bij de Chinees een fles tinto gehaald, een soort Sangria, mierzoet maar best lekker. Om een uur of twee zijn we in de rij gaan staan om te wachten tot we naar binnen konden bij discotheek reinabruja. Na de hele nacht te hebben gedanst en we onze benen niet meer konden bewegen hebben we de eerste metro terug genomen naar huis en lekker gaan slapen.

Zaterdag zijn wij even naar San Miguel geweest om daar heerlijk wat tapas te eten met wat meiden van de Erasmus groep. Als je binnen loopt komt de geur van al het lekkere eten je al tegemoet en het water loopt je in de mond. We hebben dan ook overheerlijke dingetjes geproefd en gaan hier zeker vaker heen.
Vandaag doen we rustig aan, mañana mañana

Muchos groetos from Madrid!

Eva, Merel & Nienke